Музичне мистецтво. 1-4 класи
З метою розвантаження навчальних програм
з музичного мистецтва 1-4 класів
загальноосвітніх шкіл були вилучені такі теми:
1 клас
Тема 1. Про що
розповідає музика
|
||
Основний матеріал для сприймання
|
Д.Кабалевський. «Кавалерійська».
|
|
Додатковий матеріал для сприймання
|
Б.Фільц. «Забута лялька»; Г.Сасько. «Джерельце»,
«Синички».
|
|
Варіативний матеріал для сприймання
|
В.Косенко. «Дощик»;
Р.Шуман «Дід Мороз». |
|
Основний матеріал для виконання
|
Д.Кабалевський. «Перший клас»;
Б.Фільц. «Облітав журавель» (одноголосно); А.Філіпенко. «На місточку»; В. Косенко «Дощик». |
|
Тема 2. Музика навколо
нас
|
||
Варіативний матеріал для сприймання
|
Д.Кабалевський. «Сурма і барабан».
|
|
2 клас
Тема 1. Типи музики
|
||
Термін
|
симфонічний оркестр
|
|
Основний матеріал для сприймання
|
М.Блантер. «Футбольний марш»;
П.Чайковський. «Танець із кубками» з балету «Лебедине озеро». |
|
Основний матеріал для виконання
|
В.Д.Кабалевський. «Пісня про школу».
|
|
Додатковий матеріал для виконання
|
«Три матусі».
|
|
Тема 2. Виражальне та
зображальне в музиці
|
||
Варіативний матеріал для сприймання
|
Д.Кабалевський. «Три подружки», «Клоуни»;
С.Майкапар. «Роздуми»; П.Чайковський. «Хвороба ляльки», «Нова лялька»;
С.Прокоф’єв. Симфонічна казка «Петя і вовк».
|
|
Варіативний матеріал для виконання
|
В.Шаїнський. «Гра»; Б.Савельєв. «Якщо добрий ти»;
А.Філіпенко. «Кришталева зимонька».
|
|
Матеріал для музикування та виконання в русі
|
«Біла квочка», «Веселі гуси»; М. Ведмедеря.
«Танцювали зайчики».
|
|
Тема 3. Основні
музичні жанри
|
||
Підтема
|
Знайомство з музичними жанрами опери, балету,
симфонії, концерту за допомогою пісні, танцю і маршу.
|
|
Термін
|
симфонія
|
|
Підтема
|
Народна пісня у творах композиторів-класиків;
фрагмент із балету «Лебедине озеро». |
|
Матеріал для сприймання
|
П.Чайковський. Друга симфонія (фрагмент);
невідомий автор першої половини ХІХ ст. «Симфонія» (козачок); М.Коваль. Сцена з другої дії опери «Вовк і семеро козенят»; Четверта симфонія (фінал); П.Чайковський. «Вальс квітів», «Іспанський танець»; Ж.Бізе. Увертюра, хор хлопчиків із опери «Кармен». |
|
Основний матеріал для виконання
|
К.М’ясков. «Зимонька»;
«А ми просо сіяли»; О.Янушкевич; М. Лисенко. «Пісня Лисички», «Пісня Кози», хор «Ходім, братці, воювати» з опери «Коза-дереза». |
|
Варіативний матеріал для виконання
|
Р.Паулс. «Алфавіт»;
Українська народна пісня «Журавель». |
|
Тема 4. Мова музики
|
||
Додатковий матеріал для сприймання
|
Д.Кабалевський. «Монтер»;
І.Дунаєвський. Марш із кінофільму «Веселі хлоп’ята». |
|
Варіативний матеріал для сприймання
|
С.Майкапар. «Музична шкатулочка», «Луна в горах»;
І.Арсєєв. «Крокодил і Чебурашка». |
|
Додаткові твори для виконання
|
О.Пахмутова. «Добра казка»; Г.Сорокопуд. «Свято
Перемоги».
|
|
3 клас
Тема 1. Основні
властивості музики: пісенність, танцювальність, маршовість
|
|||
Основний матеріал для сприймання
|
Невідомий автор першої половини ХІХ ст. Симфонія
(козачок).
|
||
Додатковий матеріал для виконанняя
|
А.Островський. «Хай завжди буде сонце».
|
||
Матеріал для музикування та виконання в русі
|
«Ляльки танцюють».
|
||
Тема 2. Інтонація
|
|||
Підтема
|
Зображальні та виражальні інтонації. Поєднання
зображальних і виражальних інтонацій. Мелодія як інтонаційно-смислова
побудова.
Інтонаційна виразність виконання музики. Роль інтонації в пісні-грі. Виражальна інтонація, зображальна інтонація. |
||
Основний матеріал для виконання
|
Д. Кабалевський. «Хто чергові?».
|
||
Тема 3. Розвиток
музики
|
|||
С. Прокоф’єв. Симфонічна казка «Петя і Вовк»;
Д.Кабалевський. «Три варіанти маршу». |
|||
Тема 4. Музична форма
|
|||
Основний матеріал для сприймання
|
О.Пахмутова. «Прохання»;
І.Дунаєвський. Увертюра до к/ф «Діти капітана Гранта». |
||
Варіативний матеріал для сприймання
|
О.Александров «Священна війна»; В.Бєлий. «Орлятко»;
О.Пахмутова. «На вулиці Миру». |
||
Матеріал для музикування та виконання в русі
|
«Бігла кізка топитися».
|
||
4 клас
Тема 1. Музика мого
народу
|
||
Основний матеріал для сприймання
|
М. Калачевський. «Українська симфонія» (І ч.);
Ж.Колодуб. «Троїсті музики»; Г. Майборода. «Гуцульська рапсодія». |
|
Додатковий матеріал для виконанняя
|
Л. Ревуцький. Друга симфонія (ІІ і ІІІ ч.).
|
|
Варіативний матеріал для сприймання
|
М.Калачевський «Українська симфонія» (ІІ ч.);
Симфонія невідомого автора початку ХІХ століття (фінал).
|
|
Тема 2. Музика єднає світ
|
||
Підтема
|
Спорідненість музики слов’янських народів. Спільні
властивості українських і російських протяжних ліричних пісень: наспівність,
широке розгортання мелодії, розспівування складів, підголоскове
багатоголосся, відносно вільний рух голосів.
Як основа музичного мистецтва слов’янських народів. Спорідненість музики слов’янських народів. Спільні властивості українських і російських протяжних ліричних пісень. Спільні й відмінні риси в танцювальній музиці слов’янських народів. |
|
Варіативний матеріал для виконання
|
Б.Савельєв. «Із чого складається світ?», «Справжній
друг»;
Російська народна пісня «У полі береза стояла»; С.Соснин. «Сонячні краплини»; Р.Паулс. «Золоте весілля»; В.Шаїнський. «Чого вчать у школі»; Російські народні пісні «Со вьюном я хожу», «Светит месяц»; білоруський народний танець «Бульба»; білоруська народна пісня «Савка і Гришка»; грузинський танець «Лезгінка»; узбецька народна пісня-танець «Мавригі»; українські народні пісні «Янчику-білоданчику», «Прийшла весна з квітами», «Ой весна, весна, та й весняночка». |
|